Saturs Visas lapas

Mēs esam ĢIMENE

Ģimenes uzņēmumi pasaulē un arī Latvijā parasti rodas no tā, ka bagāti vecāki savu biznesu nodod bērniem. Mūsu stāsts 2003.gadā sākās citādāk – mamma Lonija un divi brāļi – Jānis un Mārtiņš – optikas uzņēmumu izveidoja no nulles. Tiesa, gluži tukšā vietā tas neradās – mamma jau strādāja optikas nozarē. Dēli tobrīd bija pieauguši, un izskolojušies, un Jānis mudināja mammu uzsākt savu biznesu, kas veiksmīgi turpinās un nemitīgi attīstās jau 20 gadus. Biznesā parasti galvenais ir intereses un nauda, mums svarīgākas ir ģimeniskās attiecības un sajūtas.

Kā vairumā uzņēmumu, katrs atbildam par savu jomu: Jānis ir biznesa attīstītājs, finansists, ekseļa cilvēks, spēj pārdot ideju un piešķirt tai dvēseli. Mārtiņa ziņā ir zīmols, mārketings, ārējā un iekšējā komunikācija. Lonija ir uzņēmuma dvēsele, mode, briļļu stāsta radītāja un uzturētāja. Jānis vada biznesu, Mārtiņš – nolīmeņo, bet Lonija izjūt klientu. Un viņu ir daudz – šobrīd mums ir 39 optikas saloni: 8 Rīgā un 31 reģionos.

Ļoti personīgs sākums

Mēs nesanācām kopā, lai izdomātu, ko tirgot – automašīnas, pīrādziņus vai brilles. Optikai pievērsāmies personīgu iemeslu dēļ. Ģimenē piedzima trešais brālis Gusts, un viņš šajā pasaulē ienāca ar nopietnām redzes problēmām. Toreiz ārsti teica, ka viņš būs redzes invalīds, tāpēc redze un ar to saistītie izaicinājumi bija mūsu ģimenes sastāvdaļa. Par Gustu uzreiz var teikt, ka viņš šobrīd ir veiksmīgs, ļoti redzīgs cilvēks, kurš savu karjeru veido Briselē un nēsā foršas brilles kā modes aksesuāru. Taču Gusts bija impulss, kura dēļ pievērsāmies tieši optikas nozarei. Bieži dzīvē lielu izaicinājumu laikā ir divas iespējas: ģimene sabrūk vai saliedējas. Mēs saliedējāmies! Tie bija trakie 90.gadi, kad internets un Google vēl nebija pieejams. Meklējām informāciju, analizējām, iedziļinājāmies redzes problēmās un arvien vairāk sapratām, ka Latvijā ir uzņēmumi, kas vienkārši tirgo brilles, un ir ārsti, kam ir savs redzējums, kā šīm lietām jānotiek. Mēs gribējām, pat bijām spiesti iedziļināties optikas, nevis briļļu rāmju, nozarē līdz saknei. Veidojot pirmos veikalus, sapratām, ka negribam vienkārši tirgot brilles, bet vēlamies palīdzēt cilvēkiem labāk redzēt un labāk izskatīties. Mēs netirgojam brilles, bet sajūtu, kas ļauj cilvēkam ne tikai labi redzēt, bet arī justies laimīgam. Šo sajūtu un attieksmi vispirms iedzīvinājām reģionos, vēlāk arī galvaspilsētā. Patiesas rūpes par acīm ir mūsu sūtība un misija, un tā tas ir saglabājies līdz šodienai.

Lonija: «Šo biznesu sāku ar lielām emocijām. Iepriekš mūsu ģimenē nebija runas par brillēm, un, kad dakteris paziņoja, ka mans bērns būs redzes invalīds, tas bija liels pārbaudījums. Tāpēc ar prieku pieņēmu piedāvājumu iesaistīties optikas kompānijā, kurā nostrādāju desmit gadus. Strādāju no sirds un klienti to novērtēja, tāpēc sadarbība ar daudziem turpinās vēl šodien. Kad Jānis teica, ka laiks radīt savu uzņēmumu, sapratu, ka reizēm, jāklausa arī bērni.»

Mārtiņš: «Ģimenes biznesā uz spēles jāliek viss. Partneri rada biznesu, bet viņiem jebkurā brīdī iespējams šķirties, turpretī ģimenes biznesā ir jāsaprot: ja sastrīdies, tad sastrīdies arī ģimenes līmenī. Un tev jābūt gatavam pārtraukt ne tikai biznesa attiecības, bet jāspēj zaudēt arī ģimeni. Skaidrs, ka mēs kā Latvijas tautsaimniecības daļa esam piedzīvojuši krīzes, esam bijuši kopā gan 2008.gadā, gan kovidā. Ekonomiskā spriedze ienes stresu arī biznesā, bet mēs saprotam – ja nepārvarēsim krīzes kopā, arī svētkus nesvinēsim kopā. Tā ir liela motivācija pārvarēt jebkuru izaicinājumu. Starp citu, tieši atšķirīgais mums bieži palīdz. Ja Jānis uzskata, ka nākamajā gadā jāatver 14 veikali, es vērtēju, ka ir ekonomiskā krīze un jāatver divi. Ticamākais, atvērsim sešus vai septiņus veikalus, un šis atšķirīgais mūs baro, nevis posta.»

Jānis: «Atceros laiku, kad ar mammu strādāju vienā uzņēmumā – viņa bija ekskluzīvu briļļu veikala vadītāja Rīgas centrā, bet es tajā pašā uzņēmumā sāku kā kurjers, pakāpeniski kāpjot arvien augstāk, līdz kļuvu par vadītāju kādam optikas uzņēmumam Baltijas valstīs. Daudz braukāju pa reģioniem un daudz sapratu. Tas bija 2003.gads, kad Rīgā bija gan lētie, gan dārgie, gan labie, gan sliktie optikas saloni, bet reģionos optikas dzīve bija lēna. Dažos reģionos bija tādi padomju laiku briļļu veikali, kā aptiekā – aiz letes brilles vispār neredz. Tā kā pieprasījums bija, sapratu, ka mūsu darbība jāsāk no reģioniem. Pirmo zīmola METROPOLE veikalu 2003.gada novembra sākumā apzināti atvērām Ogrē.»

Mārtiņš: «Nosaukumu METROPOLE radīja Jānis. Briļļu metropole. Kā zināms, metropole ir lielpilsēta, un tādas pasaulē ir Milāna, Berlīne, Parīze, Londona, Ņujorka. Tās ir megapoles, kur satiekas dažādas kultūras, labākās tehnoloģijas un augstākā mode. Mēs gribējām pasaules optikas un modes metropoles garšu un redzes servisu aiznest uz reģioniem. Gribējām, lai pasaules elpu sajūt cilvēki visā Latvijā. Viņi to ir pelnījuši! Tāpēc nākamos veikalus atvērām Olainē, Rēzeknē, vēlāk Preiļos, Ludzā, Ventspilī, Liepājā, un arī Rīgā. Starp citu, lai atvērtu pirmo optikas salonu, Jānis pierunāja mammu ieķīlāt dzīvokli. Nezinu, kā viņam tas izdevās, jo mammai šķita, ka dzīvoklis ir viss. Pagājuši daudzi gadi, mums ir vairāki desmiti optikas salonu, un arī dzīvoklis vairs nav ieķīlāts.»

Jānis: «Katra pilsēta un tās iedzīvotāji ir cienīgi saņemt labāko servisu, modernākās tehnoloģijas, aktuālāko modi un kvalitatīvāko optiku. Protams, būtu liekulīgi teikt, ka mums bija tikai misijas apziņa. Nē, mēs reāli gribējām nopelnīt! Un, ja skatās uz biznesa attīstības fāzēm, tas ir tikai dabīgi, pat vajadzīgi, jo, ja ir citādāk, ir slikti. Taču vēlāk šī fāze pāraug un citas lietas kļūst svarīgākas.»

Mūsu vērtības

Ģimeniskums un sarunas

Bieži zīmolam un uzņēmumam veidojoties tiek radītas tā vērtības. Tad visi apsēžas un izdomā, kādas būs mūsu vērtības. Mūsu uzņēmuma vērtības izveidojās dabiski. Kā saka Lonija, viena no mūsu pamatvērtībām ir ģimeniskums – mums ir ģimenes uzņēmums, kolektīvā veidojam ģimeniskas attiecības un caur to šīs vērtības cenšamies raidīt klientiem. Attiecības ar brillēm cilvēkam ir dziļi intīmas, tas nav tik vienkārši, kā katru rītu kioskā nopirkt kafiju un aiziet ikdienas gaitās. Briļļu stāsts ir citāds, cilvēks parasti brilles pērk reizi divos gados, tāpēc arī attiecības ar klientu veidojam daudz ciešākas. Tāpēc mums katrā salonā ir galds. Mēs uzskatām, ka apsēžoties pie galda, cilvēks atslābinās un atslābst. Apkalpojot klientu, kas stāv kājās, šajā steidzīgajā pozā, steidzas arī cilvēks. Bet, kad viņš apsēžas pie galda, viņam jānovelk jaka vai mētelis, jānoliek cepure un šalle, jāiedzer kafija, un viņš ir gatavs runāt.

Lonija: «Mūsu salona apmeklējums nozīmē sarunas. Katrs, kas pie mums atnāk, izstāsta savas vajadzības un uztic savas sajūtas. Mēs runājam un mums bieži izveidojas draugu attiecības. Svarīgi ir dzirdēt un just cilvēku. Viņš salonā var pavadīt stundu pusotru, un pirmajā reizē var pat nenopirkt brilles, bet viņš zinās, ka šeit viņam vienmēr tiks sarunāta vizīte laikā, būs pieejams profesionāli un mūsdienīgi aprīkots redzes pārbaudes kabinets un tikpat rūpīgi mēs piemeklēsim brilles, sēžot pie galda un malkojot kafiju.»

Mūsu misija

Mums rūp redzes kvalitāte

Iegādāties brilles garāmejot, nav iespējams – tas ir īpašs process.

Kad cilvēks atnāk uz mūsu salonu, vispirms vēlamies uzzināt, ko viņš dzīvē dara – profesionāļa uzdevums ir sadzirdēt cilvēka darba specifiku un tam pielāgot briļļu lēcas. Vienalga, vai tas ir tetovētājs, kuram jāsaredz ļoti smalkas detaļas, vai cilvēks, kurš lasa un izšuj, vai viņa darba diena aizrit pie portatīvā datora vai golfa laukumā – katram jāpiemeklē labākais. Arī dzīvesveids nosaka to, kādas brilles būs piemērotākās! Daudzi brilles izvēlas pēc ietvara formas: viņam patīk apaļas, šeit arī recepte: mīnus divi un brilles rokā. Mēs vispirms aicinām redzes kabinetā pārbaudīt redzi un tad kopā domājam par izskatu. Mūsu salonos strādā labākie redzes speciālisti kombinācijā ar Zeiss vācu optikas pieredzi, profesionalitāti un tehnoloģijām, izcilu redzes izmeklēšanas servisu.

Mārtiņš: «Daudzi saloni lepojas ar to, ka redzes pārbaudi veic 10-15 minūtēs. Nevaru iedomāties, ka zobārsts savā reklāmā izmantotu saukli: laboju zobus divās minūtēs! Daudziem šķiet, ka tas šajā steidzīgajā laikā ir vērtīgi. Mūsu pārliecība: šīs nav autosacīkstes, kur formulai deviņās sekundēs jānomaina riepas. Svarīgākā ir redzes kvalitāte, tāpēc pie mums redzes pārbaude aizņem pusstundu vai vairāk, jo mēs iedziļināmies līdz pat sīkākajai niansei.»

Jānis: «Mēs netirgojam brilles, bet piedāvājam labi redzēt un izcili izskatīties. Optikas un modes kombināciju. Katru cilvēku uztveram ar lielu atbildību. Mēs rūpējamies par klientu un esam viņa aprūpētāji. Cilvēkam, kas spēlē golfu un cilvēkam, kas māca bērnus, nepieciešamas atšķirīgas brilles. Ir daudz nianšu, tāpēc vienmēr esam bijuši un būsim aprūpētāji. Mums tas sanāk viegli un vienkārši, jo mēs, nevis cenšamies tādi būt, bet mēs tādi esam. Mūs raksturo augsta profesionalitāte – mēs investējam darbiniekos un jaunākajās tehnoloģijās, jo tie viens otru papildina un ļauj piedāvāt izcilu redzes servisu.»

METROPOLE – vienīgais Zeiss sadarbības partneris Latvijā

Mūsu unikalitāte slēpjas arī sadarbībā ar izcilo vācu tehnoloģiju uzņēmumu optikas un optoelektronikas jomā Zeiss, kuru 1846.gadā dibināja optiķis Karls Zeiss. Esam Latvijā vienīgie Zeiss sadarbības partneri briļļu optikas jomā, mēs arī atvērām pirmos Zeiss Vision centrus – bijām pirmie Baltijā un arī Skandināvijā. Sadarbība ar Zeiss nozīmē, ka ikviena redzes izmeklēšanas un redzes servisa inovācija pieejama arī pie mums. Mūsu vācu partneri ļauj ieviest Latvijā labāko, kas ir pasaulē, un tā ir ļoti veiksmīga partnerība.

Augsti profesionāli optometristi ir Zeiss standarts – mūsu labākie optometristi, un tādu mums ir 35, nemitīgi mācās un apgūst jauno Zeiss akadēmijā. Starp citu, Zeiss pārstāvji neliekuļojot saka, ka METROPOLĒ strādā Latvijā labākie optometristi, no kuriem var mācīties arī kolēģi citviet pasaulē. Zeiss mums māca un mēs nodrošinām cilvēkam kvalitatīvu un komfortablu dzīvi – piemeklējot īstās brilles un briļļu lēcas, cilvēks perfekti redz, labi izskatās un viņam nesāp galva.

Mārtiņš: «Optikas zinātne attīstās ļoti strauji – tā ir tikai māņu sajūta, ka stikliņš ir tāds pats, kā pirms 30 gadiem. Nesen pats nonācu klienta pusē un sāku nēsāt brilles. Braucot pie stūres, tumšajās, krēslainajās dienās vienmēr lieku  Zeiss auto vadītājiem paredzētās briļļu lēcas, kas man ļauj izvairīties no apžilbināšanas. Mana redzes kvalitāte ar brillēm ir daudz labāka, nekā bez tām.»

Lonija: «Briļļu izgatavošanu var salīdzināt ar kleitas šūšanu – izmēram, pasūtam un izdrukājam individuāli atbilstoši sejai. Pie mums nāk cilvēki, kuri mums tic. Izvēloties Zeiss briļļu lēcas, cilvēks saprot un piedzīvo vērtīgu ieguvumu – viņš droši sēž pie stūres, skatās televizoru, lasa mazbērniem pasakas grāmatā ar maziem burtiņiem.»

Pie mums ir labākais pasaulē

Mums ir lielas ambīcijas un mēs vienmēr arī esam pirmie! Pirmie sākām tirgot kontaktlēcas internetā, nupat sākam piedāvāt labāko speciālistu konsultācijas  attālināti. Ticamākais, pirmie Baltijā esam ieviesuši supergudru un superjaudīgu tehnoloģisko iekārtu, ar kuras palīdzību redzi var pārbaudīt attālināti. Redzes speciālists atrodas Rīgā, bet klients ar Zoom vai Skype palīdzību pieslēdzas no salona citur Latvijā un saņem pasaules visaugstāko redzes servisu attālināti no jebkura Latvijas novada. Šobrīd tas iespējams jau no četrām vietām Latvijā – no Alūksnes, Daugavpils, Siguldas, Kuldīgas. 

Jānis: «Optikas nozare ir sarežģīta un specifiska, jo tajā kombinējas divas, it kā nesakombinējamas lietas. Proti, fizika un optika, un mode un stils. Mūsu komandā ir gan vienas, gan otras jomas profesionāļi, bet mūsu salonu darbinieki apvieno tās abas. Mūs aizrauj jaunākās tehnoloģijās, tādēļ varam lepoties ar mūsu optometristu kabinetu aprīkojumu.»

Mārtiņš: «Optikas nozare mēdz būt konservatīva, bet mēs pasaulē labāko atvedam uz šejieni, pienesot dinamiskumu šajā jomā. Kādreiz taču arī cilvēkus ar brillēm skolā dažādi apsaukāja un izstūma tikai tāpēc, ka viņiem bija brilles. Tas sen ir mainījies, un tagad brilles ir izcils modes aksesuārs, tēla sastāvdaļa, kas veido un izceļ cilvēka personību.»

Dalīties ar rakstu